Sök
  • Markus Lindqvist

Hur blir man kund på Five Accounting?

Hur går det egentligen till när man vill bli kund hos oss? Hur mycket tid tar det? Blir det mer automatiserat? Ja, frågorna är många som uppstår när vi tar över en kund. Jag tänkte berätta om hur processen går till.


1. Ni kontaktar oss och så bokar vi in ett möte, digitalt eller live. Här gör vi en komplett analys av hur ert system samt hur er ekonomiska process fungerar idag. Vi försöker sedan direkt vid mötet berätta om hur vi skulle kunna förenkla era processer. Ofta brukar vi kunna göra om minst två processer som ger er mer tid till att fokusera på er affär. Vi försöker också att ge en uppskattning på pris, men ger här inget fastpris. Mer om det senare.


2. När ni som kund valt att ni vill starta ett samarbete med oss så börjar vi med att bestämma när vi ska starta uppdraget. Eventuellt tar vi över ert/era bolag från en annan redovisningsbyrå och behöver komma överens med dem om tidigare uppsägningstid osv. Vi bestämmer ett datum för igångsättning och då behöver allting vara klart som vi bett dig som kund om. T.ex. tillgång till bank, Skatteverket osv. Vanligtvis är det här du som kund behöver göra en liten prestation för att få allting att fungera.

Vi sätter upp alla system och gör introduktioner med er beroende på vad vi kommit överens om. På startdatum brukar vi ofta träffa er och se till så att allting rullar igång som planerat.

Det är alltid utmanade att t.ex. byta system, men vi guidar er så mycket vi bara kan och försöker göra processen så smidig som möjligt.


3. Allting är nu igång och vi arbetar och debiterar per timma. Det gör vi de första 3 månaderna för att sedan kunna ge er ett pris som gäller fast i tolv månader baserat på de timmarna vi lagt under den perioden. Den perioden är också en prövoperiod där du som kund direkt kan lämna uppdraget om du vill.


Vad ingår i fastpriset?

Vi vill helst att allting ska ingå i fastpriset. Det betyder löpande bokföring, löner, deklarationer, månadsbokslut, årsbokslut, årsredovisningar, K10-blankett, inkomstdeklarationer m.m. Men det går självfallet bra att komma överens om bara en del eller flera.


Går ni i tankar på att byta byrå eller starta bolag, hör av dig till oss så hjälper vi dig.

255 visningar0 kommentarer